Eindstand

2 december 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hierbij ons laatste blog, over onze avonturen in Tekapo, Arthur's Pass en Christchurch.

Na ons regenachtige bezoek aan Dunedin zijn we doorgereden naar Tekapo, een plaatsje aan een meer en vlakbij de bergen in het midden van het Zuidereiland. Op weg hier naar toe had Vief een boerderij uitgezocht om te bezoeken, eentje waar je met de dieren mag knuffelen. Als je nu denkt: waarom zou je met een koe of varken willen knuffelen? Omdat het een alpaca en lama boerderij was! Allemaal hele zachte en hilarische beesten die we met wat voer konden lokken voor een knuffel of een selfie. De rest van de groep was overwegend Aziatisch en dat kwam omdat een van de alpacas blijkbaar een bekendheid in China is.

Toen we aankwamen in Tekapo was het eindelijk een beetje zonnig. Daarom hebben we direct maar besloten om een panoramische rondvlucht over het gebied te maken met een klein vliegtuigje. Nadat we eerder pech hadden met een door weersomstandigheden geannuleerde heli-hike en paraglide tocht, hadden we nu wel geluk want er was nog plek voor ons. De rondvlucht was letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van onze huwelijksreis! We vlogen over het extreem blauwe Lake Tekapo, tussen de wolken en bergen en langs verschillende gletsjers. Ook Mount Cook (de hoogste berg van Nieuw-Zeeland) kwam voorbij en we konden zelfs de Westkust zien liggen (waar we 2 weken geleden langs zijn getrokken). Voor iedereen die een gift heeft gedaan voor ons huwelijk, we hebben het gedeeltelijk hiervoor gebruikt en het was fantastisch (dus hartelijk dank hiervoor)!

Verder hebben we nog een populaire wandeltocht gedaan (de Hooker Valley Track), waar we dankzij vroeg opstaan voor de grote drukte waren. Nu de meeste geplande avonturen erop zaten hebben we ook nog flink geluierd en lekker rustig aan gedaan. Niet alleen in Tekapo maar ook in Arthur's Pass. Dat is een klein bergdorpje op de route tussen de Oost- en Westkust van Nieuw-Zeeland.

Onze laatste stop was Christchurch, waar we met een oud trammetje (uit 1908) door het centrum zijn gereden. Zodra we instapten viel ons oog op een foto van Willem-Alexander en Máxima die in 2016 in dezelfde tram (maar een rij naar achter) een ritje hebben gemaakt. De stad zelf is nog steeds in wederopbouw na de verwoestende aardbeving van 2010. Ook in Christchurch was helaas weinig zon te vinden, wat volgens de locals wederom 'heel uitzonderlijk' was voor deze tijd van het jaar. Daarmee hebben we wel kunnen wennen aan het weer in Nederland, want het is tijd om weer naar huis te gaan. Dat vinden we helemaal niet erg, we hebben een ongelofelijk vette droomreis gemaakt en hebben zin om ons thuis op te gaan maken voor de Kerst!

Nu eerst echter nog een reis van 31 uur voor de boeg, nadat we net de huurauto (na 6241 km!) weer netjes hebben afgeleverd. Nogmaals bedankt voor het volgen van ons reisblog en voor alle leuke reacties!

1. Alex:
    3 december 2018
    Een prachtige afsluiting van een geweldige vakantie.
    We kijken uit naar jullie.
  2. Geertje:
    3 december 2018
    Succes met de terugreis. Ik zie jullie snel weer!
  3. Kees Schouten:
    3 december 2018
    Gertjan en Vief Voor ons bekende plekken de tram en Arthurs Pass, al reden wij de 2de dag al over A.P. We hebben onze reis herbeleefd door jullie te volgen Ook interesant om het verschil te zien hoe jullie en wij (als 65+) de reis hebben ingevuld. Het was natuurlijk voor ons geen huwelijksreis Als je geen vervoer naar Woerden mocht hebben Je mag mii bellen
  4. John van den Bos:
    3 december 2018
    Als ik dit schrijf zijn jullie al onderweg.Ben blij dat jullie een leuke reis hebben gehad.Veel gezien en meegemaakt.Ben benieuwt naar de foto's en film.Tot gauw.
  5. Anneke:
    3 december 2018
    Jullie kunnen terug kijken op een prachtige reis, de mooie foto’s en video’s zullen de herinnering hieraan scherp houden.
    Goede reis terug!
  6. Gja vd bos:
    3 december 2018
    Het was geweldig meegenieten met jullie vakantiereis. Jullie zien er gelukkig weer naar
    uit thuis te komen en dan lang na dromen van alles wat je heb gezien. Daar zijn de foto's
    goed voor. Een behouden terugreis toegewenst en een zachte landing.
    3 dec. 2018 jullie opa
  7. Corrie:
    5 december 2018
    Heerlijk genoten lees ik na een geweldige reis. We zullen ons boek van 30 jaar geleden nog eens bekijken.
    Welkom weer thuis!
  8. Eva:
    5 december 2018
    Het was echt supertof om jullie verhalen en ervaringen te lezen. Fijn om te horen dat jullie zo'n gave reis hebben gehad!