Queenstown Adventures

24 november 2018 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Vanuit het ietwat regenachtige Franz Josef reden we verder naar het Zuiden naar het eveneens regenachtige Wanaka. Een klein stadje aan een prachtig meer tussen de bergen, vooral bekend vanwege #thatwanakatree, een veelvuldig gefotografeerde boom die in/op het meer groeit. In Wanaka, zo blijkt al snel, draait veel om 'mooi weer activiteiten'. Maar niet getreurd, in de twee dagen dat we er waren zijn we twee keer naar de film geweest in een heel erg schattig bioscoopje, waar ze allerlei verschillende huiskamerbanken hadden als bioscoopstoelen en waar verse koekjes (ja ook glutenvrije!) werden gebakken voor in de pauzes. Verder hebben we ook schandalig lang uitgeslapen en een hot tub geclaimd bij het zwembad van ons resort. Dus al met al ondanks de regen toch wel flink genoten!

Vanuit Wanaka reden we in de stralende zon een uurtje verder door de bergen, richting Queenstown. Een paar dagen eerder had het nog flink gesneeuwd, wat volgens onze lokale bronnen erg uitzonderlijk is voor de tijd van het jaar, maar wat voor prachtige plaatjes met besneeuwde bergtoppen heeft gezorgd (zie wederom de foto's).

Queenstown staat bekend om zijn extreme activiteiten, zo is onder andere bungee jumpen er uitgevonden. Wij zelf zouden gaan raften op een vrij wilde rivier, alleen werd de weg er naar toe (skippers road, de meest gevaarlijke weg van Nieuw-Zeeland) recht voor onze neus afgesloten omdat er 'slips' waren. Vanwege de sneeuwval waren er stukken weg bedolven onder gevallen rotsblokken. Vief vond het opeens niet zo erg dat we ter vervanging naar een lager gelegen rivier reden over een wat toegankelijkere/veiligere weg. Uiteindelijk bleek die rivier ook flink hoog te staan (vanwege de smeltende sneeuw) en werd het toch een avontuurlijk raft avontuurtje. Dit kwam mede doordat er onder de 25 deelnemers 3 duidelijk minder fitte Amerikanen waren, waar wij express zover mogelijk vandaan gingen staan tijdens de verdeling over de boten. Uiteraard werden we alsnog met hen ingedeeld... Dan maar in ieder geval niet voorin zitten, om zo min mogelijk met het koude water in aanraking te komen. Maar ook dat lukte niet omdat onze plekken achterin geupgrade werden toen de raft nog achterstevoren bleek te staan. Verder zijn we weer gaan 'luge' rijden bovenop de bergen. Voor de mensen die onze blog al vaker hebben gelezen, dat is het gebeuren waarbij we elkaar voornamelijk van de baan probeerden te rijden in kleine karretjes zoals in Rotorua. Ook in Queenstown was dit mogelijk en hadden we er een fantastisch uitzicht bij. We zouden diezelfde middag ook van de berg afspringen (paragliden), maar helaas nam de wind te sterk toe waardoor het niet meer veilig werd geacht. Erg jammer natuurlijk, maar we zouden liegen als we toch niet ook een heel klein beetje opgelucht waren (het was toch wel spannend)! Vlak voordat we weggingen uit Queenstown zijn we ook nog op een Jetboat geweest: een soort grote speedboat met heel veel power die keihard over het water en vlak langs messcherpe rotsen scheurt en ook nog 360 graden kan spinnen (zie dit filmpje, niet van ons). Gert heeft op basis van observaties van de groep voor ons geanalyseerd waar we het beste konden zitten om het minste water over ons heen te krijgen en zo hadden we de beste plekken.

Inmiddels zijn we na een prachtige reisdag aangekomen in Te Anau, een plaatsje vanwaar we het 'Fiordland National Park' goed kunnen ontdekken en staan er verschillende boottochten op het programma! Maar daarover later meer...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gja vd bos:
    24 november 2018
    Is de regen daar van een andere kwaliteit als in Holland. Dachten jullie dat die sneeuw
    speciaal voor jullie viel. Als er wat spannends te beleven valt staan jullie wel vooraan,
    toch kennelijk blij als om bepaalde reden iets niet door gaat. Toch een manier om je angst
    te verbergen. lieve kinderen geniet met volle tuigen. Liefs van plagende opa.
  2. Alex:
    24 november 2018
    Prachtig verhaal weer, maar de bijbehorende foto’s zijn ook heel mooi.
    Zou zomaar kunnen zijn dat er iets daarvan aan de muur in Woerden verschijnt.
  3. John van den Bos:
    24 november 2018
    Filmpje bekeken best wel heftig.Apart volk met al die ruige activiteiten.Maar sneeuw is alvast wennen.Veel plezier nog uit waterkoud Hellevoetsluis.
  4. Kees Schouten:
    24 november 2018
    Leuk om te lezen Skipper road was voor ons voertuig een verboden weg. De power boats hebben we ook gezien met playboy aan het stuur en de rondjes zien draaien Wij hielden het bij een rondvaart met goed gevulde bar en zijn al na een nacht uit dit nieuw zeelandse Volendam vertrokken naar eveneens via Te Anau naar Milford Sounds
  5. Suzanne Woltinge:
    24 november 2018
    Weer een super leuk verhaal en wat doen jullie toch gave (en vooral hele stoere!) dingen!