Rotorua

9 november 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Maandag 5 november was het eindelijk zover, we gingen op zoek naar Hobbits! En we waren zeker niet de enigen, waardoor we alleen als groep met een gids door het terrein mochten lopen. Zelfs dan hebben de gidsen moeite om iedereen op de paden en volgens schema rond te leiden. Het was fantastisch om er rond te lopen, helemaal in een andere wereld en tot in de kleine details doorgevoerd. We hebben achter vele deuren gezocht, maar helaas geen Hobbits kunnen ontdekken om mee terug te nemen. Daarna vervolgden we onze tocht naar Rotorua, waar we 4 nachten zijn gebleven.

Rotorua is een toeristische trekpleister naast een groot meer in het midden van het Noorder-eiland. Het ligt in een geothermisch gebied, wat betekent dat er veel warm water bronnen zijn maar er ook op veel plekken een continue zwavel/rotte eieren lucht hangt. Vooral voor Vief was dit genieten want ze kon er maar niet aan wennen. Gelukkig zaten we zelf op een heel mooi vakantiepark in Mourea, op 15 minuten rijden van Rotorua. We hebben hier zeer veel activiteiten ondernomen en geweldige avonturen beleefd, maar om jullie te sparen hieronder alleen een vijftal highlights (in willekeurige volgorde).

1): Raften op een wilde rivier (categorie 5 van 5) met onderweg de 'highest commercially rafted waterfall' van ... maar liefst ... 7 meter hoog! Gelukkig kregen we eerst een uitgebreide instructie en training, om het avontuur te kunnen overleven. Zie de foto's voor het bewijs.

2): 'Luge rides', wat een soort kruising is tussen rodelen en karten. Kortom, in een klein wagentje de berg af scheuren en daarbij elkaar opjagen tot de ander een foutje maakt (dit mocht eigenlijk niet). Een compilatie van hilarische go-pro filmpjes volgt na de reis, spoiler: opzettelijke botsingen, leedvermaak, algeheel grof taalgebruik en Max Verstappen acties. We begonnen met 5 ritjes op de eerste dag, maar zijn de derde dag nog met de gondel terug naar boven gegaan om nog 7 ritjes te doen (en wederom van het uitzicht te genieten).

3): Een cultureel bezoek aan een Maori dorp (de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland ), waar ze leven rondom een aantal thermale bronnen om in te koken, baden en van de geur te genieten. We kregen uitleg over de historie en gebruiken van het dorp en mochten toeschouwer zij  bij een culturele voorstelling. Daarin natuurlijk de beroemde (en intimiderende) Haka, maar ook traditionele liedjes en authentieke spelletjes. Ook hebben we in de thermale bron gekookte maiskolf gegeten, natuurlijk glutenvrij.

4): Een avondwandeling hoog in de bomen tussen de Redwoods, wat hele dikke, hoge en kaarsrechte bomen zijn. Fun fact: Harry en Meghan liepen 4 dagen eerder tijdens hun bezoek aan Nieuw-Zeeland langs precies dezelfde route. Alle kranten stonden er dagenlang vol mee. Bijgevoegd een foto om het imposante formaat van de bomen te kunnen aanschouwen.

5): Een bezoek aan een geothermisch wonderland, waar de natuur een surrealistisch landschap heeft gecreëerd. Overal om je heen stijgen dampen op, tussen de bosjes maar ook uit grote kraters. Door alle mineralen die omhoog komen ontstaan kleurrijke stenen en vijvers, waar je via een veilige route tussendoor kunt lopen.

Inmiddels zijn we aangekomen in Rangataua, van waaruit we morgenochtend vroeg zullen vertrekken om vanaf 6 uur de Tongariro Crossing te gaan lopen. Dat is een 19,4 km lange wandeling door de bergen, befaamd om z'n prachtige uitzicht tijdens de tocht. Gelukkig geven ze goed weer op, zodat de kans groot is dat er een vervolgblog zal komen.

1. Alex:
    9 november 2018
    Uit het verhaal blijkt dat jullie volop genieten. Geweldig leuk om te lezen.
    Het karten is ook typisch iets voor jullie. Zo hard mogelijk en vooral proberen de ander voor te blijven.
    De foto’s en filmpjes geven het verhaal mooi weer.
    Veel plezier !
  2. Tinette Verwater:
    9 november 2018
    Ik ben erg benieuwd naar de fimpjes met de commentaren! De foto’s zijn al mooi.
  3. Feline:
    9 november 2018
    Wow!! Wat mooi en wat gaaf wat jullie allemaal doen!
  4. Gja vd bos:
    9 november 2018
    Ik heb het idee dat jullie nog knap in de wilde haren zitten. Aan de foto's te zien en het
    verslag hebben jullie het geweldig naar de zin. Het is ook een prachtig land met veel
    afwisseling in structuren. Slapen jullie s'nachts nog wel als alles wat je hebt ondernomen
    nog een keer de hoofden passeert. Geniet zo lang het kan. Liefs opa.